Sportsklubben Brann er godt i gang med årets sesong i Eliteserien. Nylig valgte Brann også å signere Raftostiftelsen og Bergen Næringsråd sin FUTURE-PROOF-plakat for menneskerettigheter.
– En av Branns verdier er at vi bryr oss. Et initiativ som FUTURE-PROOF er derfor helt i kjernen av det vi ønsker å stå for. Det gir oss mulighet til å bidra på en større arena enn det vi klarer alene, sier Christian Kalvenes, daglig leder for Brann.
Kalvenes peker på at menneskerettighetshensyn er høyaktuelt også i Branns virksomhet.
– Avtrykket fra fotballen er ikke like god i alle deler av verden. Vi ønsker å støtte arbeidet som gjøres gjennom NFF og andre organisasjoner for å sikre at menneskerettigheter ivaretas der fotballen er involvert, sier Kalvenes.
Om FUTURE-PROOF-plakaten
Det er Bergen Næringsråd og Raftostiftelsen som står bak FUTURE-PROOF-nettverket. Formålet er å bistå næringslivet med å følge opp sitt menneskerettighetsansvar. I dag er rundt 40 bedrifter med i FUTURE-PROOF-nettverket og det er stort fokus på erfaringsutveksling mellom de ulike virksomhetene.
Plakaten er FUTURE-PROOF sin tilknytningsform. Den skal samle og synliggjøre aktører som ønsker å gå foran i diskusjon og samarbeid om våre felles utfordringer. Den skal utfordre, inspirere, og bidra til kunnskap- og erfaringsdeling om hvordan etterleve vårt felles menneskerettighetsansvar.
Plakaten har en underliggende forpliktelse om å etterleve FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter (UNGP) og å bidra inn i FUTURE-PROOF ved å dele av egen kunnskap og erfaringer. Samtidig forventer ikke plakaten at tilsluttede aktører er feilfrie i deres menneskerettighetsarbeid.
Drakter fra Kambodsja
I likhet med andre norske selskaper er det en utfordring for Sportsklubben Brann å ha full oversikt over at menneskerettigheter ivaretas i leverandørkjeden.
Før årets sesongstart skrev Bergens Tidende om at Branns nye blå bortedrakter fra Nike trykkes i Kambodsja. I artikkelen fremkom det at det er vanskelig å vite nok om prosessene bak draktproduksjonen.
Flankert av administrerende direktør i Bergen Næringsråd, Monica Mæland, og daglig leder i Raftostiftelsen, Jostein Hole Kobbeltvedt, signerte Branns daglige leder Christan Kalvenes FUTURE-PROOF-plakaten.
– Større oppmerksomhet
Kalvenes sier at det er viktig for Brann å ha god innsikt i sine leverandører og deres leverandørkjeder, nettopp for å kunne vite at menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold er ivaretatt.
Han håper at deltakelse i FUTURE-PROOF vil bidra til at klubben kan utvikle dette arbeidet videre på en god måte.
– Vi håper at vi gjør en god nok jobb helt lokalt. Så håper vi også at vi ved å være med i FUTURE-PROOF og ved å vise at vi bryr oss bidrar til at vi sammen klarer å skape enda større oppmerksomhet og bevissthet rundt dette temaet, avslutter Kalvenes.