Sportsklubben Brann har signert FUTURE-PROOF-plakaten: – I kjernen av det vi ønsker å stå for

Sportsklubben Brann er godt i gang med årets sesong i Eliteserien. Nylig valgte Brann også å signere Raftostiftelsen og Bergen Næringsråd sin FUTURE-PROOF-plakat for menneskerettigheter.

En av Branns verdier er at vi bryr oss. Et initiativ som FUTURE-PROOF er derfor helt i kjernen av det vi ønsker å stå for. Det gir oss mulighet til å bidra på en større arena enn det vi klarer alene, sier Christian Kalvenes, daglig leder for Brann.

Kalvenes peker på at menneskerettighetshensyn er høyaktuelt også i Branns virksomhet.

Avtrykket fra fotballen er ikke like god i alle deler av verden. Vi ønsker å støtte arbeidet som gjøres gjennom NFF og andre organisasjoner for å sikre at menneskerettigheter ivaretas der fotballen er involvert, sier Kalvenes.

Om FUTURE-PROOF-plakaten

Det er Bergen Næringsråd og Raftostiftelsen som står bak FUTURE-PROOF-nettverket. Formålet er å bistå næringslivet med å følge opp sitt menneskerettighetsansvar. I dag er rundt 40 bedrifter med i FUTURE-PROOF-nettverket og det er stort fokus på erfaringsutveksling mellom de ulike virksomhetene.

Plakaten er FUTURE-PROOF sin tilknytningsform. Den skal samle og synliggjøre aktører som ønsker å gå foran i diskusjon og samarbeid om våre felles utfordringer. Den skal utfordre, inspirere, og bidra til kunnskap- og erfaringsdeling om hvordan etterleve vårt felles menneskerettighetsansvar.

Plakaten har en underliggende forpliktelse om å etterleve FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter (UNGP) og å bidra inn i FUTURE-PROOF ved å dele av egen kunnskap og erfaringer. Samtidig forventer ikke plakaten at tilsluttede aktører er feilfrie i deres menneskerettighetsarbeid.

Drakter fra Kambodsja

I likhet med andre norske selskaper er det en utfordring for Sportsklubben Brann å ha full oversikt over at menneskerettigheter ivaretas i leverandørkjeden.

Før årets sesongstart skrev Bergens Tidende om at Branns nye blå bortedrakter fra Nike trykkes i Kambodsja. I artikkelen fremkom det at det er vanskelig å vite nok om prosessene bak draktproduksjonen.

Flankert av administrerende direktør i Bergen Næringsråd, Monica Mæland, og daglig leder i Raftostiftelsen, Jostein Hole Kobbeltvedt, signerte Branns daglige leder Christan Kalvenes FUTURE-PROOF-plakaten.

– Større oppmerksomhet

Kalvenes sier at det er viktig for Brann å ha god innsikt i sine leverandører og deres leverandørkjeder, nettopp for å kunne vite at menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold er ivaretatt.

Han håper at deltakelse i FUTURE-PROOF vil bidra til at klubben kan utvikle dette arbeidet videre på en god måte.

Vi håper at vi gjør en god nok jobb helt lokalt. Så håper vi også at vi ved å være med i FUTURE-PROOF og ved å vise at vi bryr oss bidrar til at vi sammen klarer å skape enda større oppmerksomhet og bevissthet rundt dette temaet, avslutter Kalvenes.